De Verkeersonderneming: met elkaar op weg voor een betere mobiliteit in de regio
De aanleiding was de aanpak van de A15 ruim tien jaar geleden. De Verkeersonderneming, met als doel het bevorderen van de verkeersdoorstroming en bereikbaarheid, werd opgericht en bestaat nog steeds. Sterker nog, inmiddels gaat het allang niet meer over de A15, maar praten verschillende partijen over mobiliteit in de breedste zin van het woord. In het zakenmagazine ‘Onze Haven’ van januari 2020 komen Roger Demkes en Cees Vingerling aan het woord, die zich met hun collega’s van de Verkeersonderneming met hart en ziel inzetten voor de bereikbaarheid van de regio.
Netwerken en verbinden is de rode draad in het werk van De Verkeersonderneming. Ze verbinden overheid, bedrijven en instanties aan elkaar. Het is de wens dat de reiziger de juiste keuzes maakt en dat de doorstroming optimaal blijft. De druk op mobiliteit wordt alsmaar groter. De grootste uitdaging is om mensen te verleiden om de spits te mijden. Overheid en bedrijfsleven werken samen om de bereikbaarheid over weg, water en spoor te verbeteren. Met elkaar bedenken ze zo veel mogelijk opties, onder andere communicatieacties, filediercampagnes, (deel) fietsenregelingen, ov-probeeracties met de RET, collectief vervoer en beloningsprojecten.
In deze regio gebeurt het. Een kwart van de handel in Europa komt via onze haven binnen. Naast de bestaande bedrijvigheid vindt De Verkeersonderneming ook vernieuwend en duurzaam ondernemerschap belangrijk. Bijvoorbeeld Mobility Lab, dat maakt innovatie op het gebied van mobiliteit mogelijk. De Verkeersonderneming, SmartwayZ.NL, ZO Slim Bereikbaar en gemeente Den Haag bundelen hun krachten. Zij verbinden overheden en bedrijven via een mobiliteitschallenge in de regio Rotterdam, Den Haag en Zuid-Nederland met startups die een passende oplossing bieden. Zo krijgen bedrijven en overheden nieuwe inzichten en oplossingen terwijl startups hun innovatie kunnen testen in de praktijk.
De komende jaren staat veel onderhoud aan de infrastructuur op stapel. Veel bruggen en dijken zijn na de Tweede Wereldoorlog gebouwd. Alles lijkt tegelijk te komen. Van de Brienenoordbrug tot de Heinenoordtunnel. Veel mensen trekken terug naar de stad. Er komen tienduizenden woningen bij de komende jaren. Daarom moeten er alternatieven en nieuwe ontwikkelingen worden bedacht. Het is de uitdaging om de gebruiker mee te nemen in de verschillende mogelijkheden en in de transitie daartoe. De Verkeersonderneming blijft altijd in beweging.
Lees hier het hele artikel.