Economie van vliegen, varen en verplaatsen
Zonder haven, transport en logistiek staat alles stil. Tijdens de themabijeenkomst Haven, Transport & Logistiek lieten ondernemingen als ING, BeeQuip en De Verkeersonderneming hun licht schijnen over de huidige staat van dit dragende deel van de Nederlandse economie en reflecteerden over de uitdagingen van deze sectoren.
Moderator Cees Vingerling introduceerde de eerste spreker Machiel Bode, Sector Banker van ING, Transport & Logistics. De ING verwacht een economische groei van 2,8 procent in Nederland. De sector transport en logistiek groeit daarboven met 3,5%. Aan de Rotterdamse haven als één van de grote pijlers van de Nederlandse economie hangt een hele ketenfunctie vast. Transport en logistiek blijven in staat sneller te groeien dan de Nederlandse en de Europese economie. De logistieke dienstverlening moet dan wel blijven ontwikkelen. Volgend Bode dreigt er namelijk een disruptie van buitenaf, denk aan de Amazons en Alibaba’s van deze wereld. Zij zijn in staat om de logistieke sector op te rollen. Als je daar als sector tegen wilt concurreren dan is het alle zeilen bijzetten want de macht van klanten is groot. Een andere bedreiging is de snelheid die je als vervoerder niet altijd opmerkt, als je er middenin zit. De congestie op de weg is ook nog eens een bedreiging, samen met de krapte op de arbeidsmarkt. Een onvermijdelijke maar ingewikkelde transitie is het overgaan op zero emissie voertuigen.
De voorsprong van Nederland loopt terug, disruptie groeit, vergrijzing bedreigt concurrentiekracht, verdienmodellen staan onder druk. De dynamiek neemt wel toe en de winnaars van straks zijn slim, creatief, marktgericht en wendbaar. The call for action is dus: afwachten is geen optie, stilstand is achteruitgang.
Download het hele artikel via deze link.