Leefbaarheid centraal bij Stedelijke Ontwikkeling

Bij het Congres Stedelijke Ontwikkeling, georganiseerd door Port of BUSINESS, testte moderator Cees Vingerling de aanwezigen of zij een goede schatting konden maken van de bevolkingsgroei wereldwijd en wat dat betekent voor de steden op onze planeet. De prognose van de VN is dat in 2050 er 12 miljard bewoners zullen rondlopen. In Nederland zijn we nu met 17,2 miljoen personen. Daar komen jaarlijks 80.000 mensen bij. Tot 2030 zullen er in Nederland alleen al 75.000 à 100.000 woningen jaarlijks moeten worden gebouwd of vernieuwd. Bereikbaarheid en ontsluiting zijn dus enorm belangrijk, een hoofdthema waar de sprekers van het Congres Stedelijke Ontwikkeling zich dagelijks over buigen.

De eerste spreker was Jos Melchers, Directeur Gebiedsontwikkeling bij Stadsontwikkeling Gemeente Rotterdam. Volgens Melchers zijn oeververbindingen ook heel belangrijk bij de ontwikkelingen. “Een stad moet leefbaar zijn en de grootste uitdaging voor Rotterdam is de linker maasoever; Rotterdam-Zuid.” Elke week wordt er in de stad een restaurant geopend en het toerisme is met 25% gegroeid.

Er zijn ook andere zorgen, zoals de energietransitie. De mensen moeten dus rondom Rotterdam blijven wonen, maar het werk zal anders worden. Rondom die rivier zullen we nog verder moeten vergroenen met parken. De stip op de horizon is het bouwen langs het openbaar vervoer, jongeren willen vervoer en niet persé een voertuig.

Vervolgens introduceert Cees Vingerling Hans Goossensen, Portefeuilledirecteur Werkende, Bereikbare en Duurzame stad bij Gemeente Dordrecht om zijn visie te horen over ontwikkelen en bouwen in de regio Drechtsteden. In de regio Drechtsteden moeten ze gaan inzetten op woningbouw. Na de economische crisis volgde in Drechtsteden de herkenbare krapte op de arbeidsmarkt, met een tekort aan MBO’ers. Dordrecht heeft toen met de regio snel een plan ontworpen dat draait om drie thema’s. de eerste is de vraag of wij als overheid kunnen mee schakelen in de transformatie die wij zien in de maritieme industrie, de maakindustrie en in de logistieke sector. De tweede vraag is, of je bij de verstedelijking je rol kunt gaan spelen en je kansen kunt pakken. Het derde is dat Drechtsteden een belangrijke schakel is en blijven tussen Rotterdam en het achterliggende gebied. “Hoe kunnen we de komende twintig jaar de drukte rondom de scheepvaart routes en het wegverkeer op de A16, A15 en de N3 goed in verhouding en beweging houden?” Goossensen is van mening dat je fantastisch kunt wonen in de regio en niet alleen in de historische binnenstad maar ook aan het water.

Paul Vismans, Directeur Regionale Ontwikkelings-Maatschappij Drechtsteden, vertelde dat er een trend zichtbaar is van de trek naar de steden, zowel wereldwijd als in Nederland. Dat leidt tot compacter en kwalitatiever bouwen in steden. Duurzaamheid krijgt daarin steeds meer vorm. Maar er zijn ook beperkingen. Iedereen wil straks elektrisch rijden, maar we kunnen niet iedereen daarvoor van stroom voorzien.

Als afsluiter was er nog gelegenheid om een hapje en drankje te nuttigen in de ruimte van het gemeentehuis Ridderkerk naar het Grandcafé Burgerzaken, waar de catering van deze Van der Valk dependance weer tot in de puntjes was verzorgd.  

Gebruik deze link om de website te bezoeken.

Download het hele artikel via deze link.