Nieuwe vormen van samenwerking
Ondernemen doe je nooit alleen. En zelfs al doe je alles in je eentje, dan nog heb je te maken met andere mensen: leveranciers en klanten. De kwaliteit van de relatie daarmee is cruciaal.
Door de jaren heen zijn we naar een meer dynamische wereld gegroeid. Interactie met anderen wordt nóg belangrijker. Samenwerking met andere ondernemers biedt nieuwe perspectieven. Als ondernemer doe je er dan ook verstandig aan om nieuwe vormen van samenwerking af te wegen. Zo is er ergens in het oosten van het land een prima groenteboer. En in dezelfde buurt een minstens zo goede slager.
En… o, ja… een bakker.
Alle drie proberen zij voldoende winst te blijven maken, maar dat valt niet mee. Met elkaar kwamen ze tot een prachtig idee. Samen ontwikkelden zij een online traiteursbedrijf, waarmee ze nieuwe en winstgevende klantgroepen aanboorden zonder grote investeringen. Slim. Het is een krachtenbundeling van andere dingen doen èn dingen anders doen.
Door het bedrijfsleven kunnen ook krachten gebundeld worden met het onderwijs, onderzoek en de overheid. Zéker gekeken vanuit gebiedsontwikkeling bestaan er veel gezamenlijke belangen. Maar ja, wie benader je op ambtelijk en op bestuurlijk niveau? Als ondernemer is het misschien niet zo lastig om een enthousiast verhaal te houden, maar het op de juiste manier communiceren richting andere bedrijfsculturen is een vak apart. Vingerling & Partners stemt graag de juiste strategie met u af.
Recensie
“Vingerling & Partners is voor mij heel bijzonder omdat het een unieke verbinder is met zowel kennis, creativiteit, integriteit alsook warme menselijkheid”
Ton van Hoorn, Internationaal serie ondernemer